IQ:
Ruset

Unga dricker mindre (CAN). Men de vet inte om det. Istället är alkohol associerat med coolhet, något som kulturen de konsumerar förstärker snarare än motsatsen. Kultur som är en stor del av identitetskapandet under dessa formativa år. Vi behöver få fler att känna till den positiva trenden så att de kan känna sig stärkta i sina val att stå emot grupptryck eller tacka nej när man inte vill dricka.
Men i en tid där “att bli underhållen” är en primär anledning till att använda sociala medier och TikTok tar upp en stor del av vardagen fungerar inte en klassisk informationskampanj. IQ behövde hitta nya sätt att kommunicera mot en reklamtrött och snabbscrollande målgrupp.
Därför skapades Sveriges första dramaserie på TikTok – Ruset. En serie om fylla, svek och kärlek som i 10 delar porträtterar ungas relation till alkohol och hur den påverkar deras relationer, beteenden och känslor.
Avsnitten släpptes tillsammans med reflekterande filmer från casten där de pratade direkt till tittaren utifrån sina egna privata erfarenheter och åsikter kopplat till scener och händelser i serien.

Next
Next

Hjärtebarnsfonden → Heartbeat drum machine