adidas:
How To Stop Sweden

Inför EM 2022 var svenska landslaget rankade tvåa i världen. Trots det sågs spelarna allt för ofta som kvinnor snarare än toppatleter. Adidas Sverige, officiell sponsor av landslaget, har en historia att driva frågan om jämställdhet inom fotboll.
           För att skifta fokus från damfotboll till fotboll i världsklass tog vi hjälp av Anders Eriksson, landslagets egna matchanalytiker och skapade en klassisk och hederlig psykning. Han sammanställde all spelardata, på lag- och individnivå. Värdefull information för de lag som skulle möta Sverige på planen. Istället för att behandla statistiken som en hemlighet valde vi att dela den med stolthet. På lappen i landslagströjan och i digital version på howtostopsweden.com. Vi gav också våra motståndare tips i realtid på LED-skyltarna längs planen under match.
          Projektet och tröjan blev en snackis i hela världen, men samtalet handlade inte om kvinnor som spelar fotboll utan om fotbollsspelare i världsklass. Precis som det borde vara.

Previous
Previous

Hjärtebarnsfonden → Heartbeat drum machine

Next
Next

Peak Performance → Essential wear for nonessential activities